Thursday, February 9, 2012

Fredagsvaffel

I fredags hade vi tagit ledigt från jobbet och åkt till Oslo för en långhelg. Vi hade bokat denna resan redan i oktober när vi hittat en bra deal för både flyg, boende och biljetter. Så vi hade sett fram emot detta ett bra tag, det är en del av nöjet att planera inför resan och längta efter att det ska börja :)
 Jag sitter och läser menyn på Grand Café och tycker att det ser ganska bra ut...
 ....det är Fredagsvaffel! Våfflor med champagne, mums! I min familj har vi tidigare pratat om vad man har för vin till havregrynsgröt (lång och intern historia), och nu kan jag berätta att man i alla fall har champagne till våfflor.
 Är det våffelbuffé så är det bara att kavla upp ärmarna och köra! Jag har lite (läs jättemycket) problem med att förstå när någon pratar danska, vilket kan hända ibland här nere i Skåne. I Norge tyckte jag tyckte att jag förstod norskan jättebra som serverings-personalen pratade på de olika ställena som vi var och åt på. Jag tyckte att det var jättetrevligt att jag slapp "fuska" med engelska, som jag har en tendens att göra, tills Calle påpekade att vi bara hade blivit serverade av svenskar..... så mycket för det språk-örat!
Calle mumsar på.
Vi han också med en promenad på stan och kollade bl.a. in slottet. De verkar bygga lite på det men det ska väl ändå kunna vara klart till 17:e maj i alla fall får man hoppas.
Vakterna var på hugget även om det var väldigt kallt.
Lite mer kultur utanför slottet.
Här bygger man upp det som någon fick för sig att spränga i somras.  

No comments: