Friday, January 16, 2009

Bänken och underbar matte

Just nu jobbar jag inte med något speciellt om dagarna eftersom jag inte har något uppdrag, jag sitter på "bänken". Jag väljer att se mig själv som Ole Gunnar Solskjaer, en av världens bästa inhoppare (enligt mig iaf), som satt på Manchester Uniteds bänk och kom in och gjorde stordåd när det gällde som mest. Jag sitter och gör lite småuppgifter på kontoret i väntan på att något spännande ska dyka upp. Än så länge känns det helt ok eftersom jag har lite saker att greja med men vi får se hur länge jag orkar hålla modet uppe. Delar med mig av två bilder från matematikens underbara värld. Jag är gillar matte supermycket och tycker dessa är helt underbara!


Det korrekta svaret på den första frågan är x=5 eftersom det är en Egyptisk triangel (det kan räknas ut genom Pythagoras sats). Den andra har jag inte kollat på eftersom det finns en risk att det slutar som på bilden ;-) Jag måste erkänna att det börjar rycka lite i "matte-nerven" och jag blir lite sugen på att läsa lite matte igen men jag har lovat mig själv att inte göra det, en termins matte på Lunds Universitet får räcka!

No comments: