Thursday, August 26, 2010

Schweiz, Winterthur och Stora Sankt Bernhardspasset

Efter Tyskland så åkte vi till Schweiz och hälsade på Tyko, Calles barndomskompis, i Winterthur. Tyko har en liten verkstad där han bygger sina gitarrer, kolla gärna in hans hemsida http://www.runessonguitars.com/, där finns det riktigt fina saker som han har gjort!
Här sitter Tyko i sin verkstad. Han berättade för oss om hur han jobbade och de olika träslagen som han anväder till gitarrerna och alla olika verktyg som han använder, en del var hemmagjorda. Det var superskoj att få en liten inblick i en värld som är ganska långt ifrån den som jag själv lever (jag är inte så inne i musiksvängen om man säger så...). Det var härligt att se hur han verkligen brinner för att bygga gitarrer, ta med dem på mässor och planerna nästa gitarrbygge med olika träslag, design och färg etc. etc... :-)
Från Schweiz åkte vi till Italien (som var slutmålet, mer om det senare), vi korsade gränsen i Stora Sankt Bernhard-passet. Eftersom vi var på bilsemester och skulle se så mycket som möjligt så åkte vi slingriga vägar över berget och inte i tunneln.

Stora Sankt Bernhards-passet är starkt sammaknutet med Sankt Bernhardshunden, läs hur på den här sidan.

2 comments:

Mamma J said...

Ibland så avundas jag dem som så helt går upp i exempelvis sitt jobb/sitt intresse...

Linnea said...

Så du menar att du inte gör det ;-)
Jag förstår vad du menar! Jag tyckte också att det var helt farsinerande att höra när han berättade om sin verkstad och sin verksamhet, det gjorde att jag kände att jag också måste hitta det jag brinner för, för något brinner vi alla för även om det så klart inte är samma saker =)