Saturday, February 16, 2013

Weekend i Oslo

 Det här var mitt resesällskap, Catta, Kjelle, Calle och Mall, när vi besökte Oslo en långhelg för ett par veckor sedan. Det var nämligen någon som hade fått en resa dit i födelsedagspresent (någon som typ heter Kjelle om jag kommer ihåg rätt :).
 Vi tog en liten promenad på Aker Brygge i det fin-fina vädret. På lite avstånd ligger Akershus fästning.
 Ja just ju, alla Nobelpris delas ju inte ut i Sverige, fredspriset delas ju ut i Norge.
Det kungliga slottet, pampigt som vanligt!
Den största anledningen till att vi åkte till Oslo, vikingaskeppsmuseet.


Vi kollade in Gokstadskeppet, Osebergskeppet och en del fräcka utsmyckningar.
Catta busar med mig!
Vid utgången fanns det också en uppstoppad ren....
....där fanns det också några stolar som vi kunde vila oss på när vi kollat klart på de gamla skeppen. En del hade ju lite större intresse för de "gamla träbitarna" och tog lite längre tid på sig att gå runt, tur att vi hade lite Kvikk Lunsj och en bok med oss :)
 Museum nummer två var Kon-Tiki Museet. Det tog ett litet tag innan jag kom på var jag sett sådana här vassbåtar innan, det var för typ 8 år sedan när vi var på en resa i Peru och gjorde en utflykt på Titicacasjön och fick åka med på en vassbåt.
 Museum nummer tre med skeppen Fram (fast det stod Fram bak på skeppet...). Man kan väl säga att vi sparade det bästa till sist, detta var det museet som jag tyckte var mest intressant. Jag blev inspirerad att läsa mer om Amundsen och alla de upptäcktsfärder han drog ut på. Det är på ToDo-listan och det kommer väl en liten bok-recention om det om ett tag kan jag tänka :)
 Så här hade Catta sett ut om hon varit med på expeditionen....
 ....jag hade ju också varit med förstås!
 Ett nytt museum, ett nytt uppstoppat djur.
Fina statyer på äventyrarna utanför.
 Vi var inte bara på museum, vi hann även med att äta en hel del massa gott också.
 Jag hade tagit på mig min finaste norska lusekofta dagen till ära :)
 Ingen tur till Oslo utan att titta till Holmenkollen!
Kul staty
Vi gick upp i hopptornet (det var hiss sista biten).
 Det vete sjutton om man hade vågat ge sig ut för detta i ett hopp.....tror nog inte det!
 Med det var grymt fin utsikt där uppe i alla fall.
 Catta har knipit första platsen, men det ser inte ut som konkurensen var så hård....???
 Det pågick en ungdomstävling i skidskytte när vi var där.
 Det är mer funktionärer och ledare...
...än publik! Men så är det väl när det är ungdomstävlingar, det var annat när vi var här förra året på "den riktiga" skidskyttetävlingen, då var det fullt drag på läktaren vill jag lova.
Vi besökte även skidmuseet och gick runt en sväng, och nytt musem = nytt uppstoppat djur :)
 Catta vågade sig upp jättenära.

Jag kan verkligen rekomendera att åka till Oslo, det är jättemysigt och ligger faktiskt väldigt nära och om man inte är där så jättelänge så är det inte så dyrt (det hinner inte gå så mycket pengar...).
Så en långhelg är perfekt!

No comments: