Thursday, August 6, 2009

Fjällvandring

Äntligen har vi fått gå en tur på fjället igen! Denna gången hade vi valt Artfjället.
Det fanns inga leder på fjället så jag och Calle fick gå efter karta (och kompass) men det var inga problem.
Vi sov i tält och hade superfin utsikt =) Det var snö kvar på många ställen.
Här håller jag på att packa ihop inför dagens etapp. Vi hade verkligen tur med vädret!
Maten lagade vi på Trangia-kök, frystorkat är mums ;-)
Vacker man i vacker natur.
Under en rast satt vi och blickade ut över Okstindarne, de snöklädda fjälltopparna i bakgrunden.
Först hörde vi klockor och läten, sen såg vi spår....
....och till sist såg vi dem, renarna! De stod och svalkade sig på snön bakom ett krön =)
Tänk att två skumma filurer från Lund kan få en hel renhjord att sätta av i en väldig fart!

Min nya bakgrundsbild, renar i Artfjället =) Kolla gärna in Utsidan.

5 comments:

Salle said...

Ser trevligt ut. Tur att fjällen är så låga här i Sverige så det fungerar med low-tech Trianga :)

Mamma J said...

Men HJÄLP! Först trodde jag att ni hade haft Kalle H med er också - när jag såg första bilden. Och när jag såg dig med kåsan i handen så såg jag mormor!

Jag har väl aldrig tyckt vare sig att du och Kalle är lika varandra - eller att du är lik mormor?!

Vad har hänt ;-)?!

Ja, fjällvärlden verkar ta fram nya sidor hos dig, haha!!

Fjällvandrarexperten said...

Amatörer. Varje vettig fjällvandrare vet ju att man ska hålla avstånd till renhjordar och betrakta varsamt. Hade ni tagit med er riktig mat i form av konservburksmat så hade ni kanske haft energi nog för att inse det. Med sådana där low tech frystorkade grejer kommer man inte långt. ;-)

Erik said...

Härligt det såg ut som en riktigt fin tur!

Ska upp till Sarek om några dagar och är utom mig av förväntan =)

Linnea said...

Salle - Det var mycket trevligt! Vi får ta en Skånetur snart tycker jag!

Mamma J - Det är väl inte så konstigt att jag är lik mina släktingar, jag ser det som ganska positivt! Hur var det, hade du nyss skaffat glasögon? blev det verkligen rätt styrka..... ;-)

Fjällvandrarexperten - Det låter som att någon är lite avundsjuk på oss och gärna hade varit där med oss ;-) Lite Bob Hund på söndag kanske?

Erik - Hoppas att du får det kanonbra uppe i Sarek, ska kolla på din blogg hur det går! Om jag har tur kanske jag också får gå en sväng där någon gång =)