Saturday, July 23, 2011

Boktips

Jag kom på att jag inte skrivit något om de böcker som jag läst på länge. Så här kommer en liten recention av några av de böcker som jag läst.
  • "Det var inte mitt fel" av Ann Heberlein: En mycket bra bok om vad ansvar är och vilka det är som är villiga att stiga fram och ta ansvar och vilka som viker ner sig och smiter undan. Det finns också många intressanta resonemang kring ansvar i boken. Rekomenderas verkligen! Ann är en av min favoritförfattare och jag läser gärna böcker och krönikor som hon har skrivit.
  • "Ett annat liv" av Per Olov Enquist: En självbiografi som var så där, den levde tyvärr inte upp till mina förväntningar. Den var lite seg emellanåt men det som var väldigt bra med boken var att man fick reda på historierna bakom många av de andra böckerna som han skrivit och jag belv sugen på att läsa några av dem.
  • "Kapten Nemos bibliotek" av Per Olov Enquist: Jag hade inte riktigt vant mig vid hans sätt att skriva så i början gick det lite trögt att läsa den, men sen blev den bättre och får godkänt betyg. Boken handlar om två pojkar som först blev förväxlade på BB och sedan vid unga år tillbakabytta och hur det kom att prägla deras liv. Aningen för mörk berättelse för min smak.
  • "Livläkrens besök" av Per Olov Enquist: Den bästa bok som jag läst av P.O Enquist än så länge. Den handlar om det danska hovet på 1700-talet och den sinnessjuke kung Christian, hans unga fru och den tyske livläkaren Struensee. Läs den!
  • "4 blondiner" av Candence Bushnell: Författaren till "Sex and the city" har skrivit en bok om fyra nya kvinnor och hur deras glamorösa med ändå trasiga liv. Gillar man SATC-stilen så funkar även denna bok som ett litet trevligt tidsfördriv.
  • "American psycho" av Bret Easton Ellis: En väldigt otäck bok och skitdryg med alla klädesmärken och beskrivningar på vad alla har på sig hela tiden. Räcker det inte med att säga att de vara skitdyrt klädda? Sen störde jag mig också på att den var lite konstigt översatt, "de ger varandra 'handflata med fem' ", ska det vara "high five" kanske??? Det stod också "den är 'veckändan' som vi åkte iväg", ska det vara "helg" kanske???
  • "En geishas liv" av Kiharu Nakamura: Mycket intressant självbiografi av en kvinna som jobbat som geisha i Tokyo, hon verkar ha haft ett otroligt händelsrikt liv. Ibland tenderar författaren att bli lite för självgod och ideallisera en del men det kan jag ha överseende med eftersom mycket annat är bra.

2 comments:

Salle said...

American Psycho gjorde mig så illamående att jag fick lägga den ifrån mig ett par ggr. Rekommenderas inte.

Linnea said...

Håller med dig Salle, den ska man försöka att hålla sig ifrån om man kan!