Sunday, September 25, 2011

Att se världen med nya ögon

 Idag har det varit en fin och solig höstdag i Lomma hamn.
 Det var många som tog en tur i sin båt idag, kanske den sista för säsongen? Det var även några som badade, medelåldern på dem var väl 4-5år :)
 Här är jag på väg ut på en promenad till mataffären (inte så lätt att ta en bild på sig själv i hallspegeln). Jag han med en liten glass vid Lomma bibliotek också! Jag skulle lämna tillbaka tre böcker men upptäckte att det inte var öppet på söndagar.....ibland glömmer jag bort att jag bor lite "på landet" nu och allt inte är öppet hela tiden ;-)
 Med podden i öronen, kepsen på huvudet och solbrillorna på snoken är jag redo att ge mig ut i solljuset. Det är kanske ingen skillnad mot hur jag brukar se ut men denna gången har jag inte linser i ögonen. I fredags opererade jag nämligen mina ögon, så att jag nu varken behöver glasögon eller linser längre, HURRA! Det är skönt att skydda ögonen mot det starka solljuset i början, direkt efter operationen. Det är helt sjukt hur smärtfritt detta har varit (peppar, peppar....), det har bara svidit lite, lite typ en halvtimme efter ingreppet men då droppade man i lite smärtstillande droppar i ögonen sen var allt bra igen.
Så här sexig ser man ut på natten när man måste ha ögonskydd på sig de två första nätterna för att man inte ska kunna klia sig i ögonen när man sover. Efter operationen så får man inte klia sig i ögonen på en vecka eftersom det då kan komma bakterier i ögat och det lock på hornhinnan som gjordes för att kunna slipa till ögat då kan öppnas igen. Det är lite klurigt att inte få röra vid ögonen men det ska nog gå bra. Det är även en hel del ögondroppar som ska droppas i ögonen, 6 gånger om dagen ska det droppas antibiotika och lika många gånger ska det droppas smörjande ögondroppr, detta är under den första veckan, sen kan smörjdropparna använas vid behov.

4 comments:

Mamma J said...

Wow!!! Det där är Daniel såå sugen på att göra också. Du får rapportera sedan hur utfallet har blivit!

Catta & Henrik said...
This comment has been removed by the author.
Catta & Henrik said...

Härligt! Nu har alla i det här förhållandet fått nya ögon! :-)

//Catta

Linnea said...

Allt har varit toppen med ögonen (jag har inte betalat än...). Det gick supersnabbt (någon minut per öga) och var helt smärtfritt. Rekomenderas! Om ni vill kan jag berätta mer per telefon.

Japp, eller hur, hihi :-)