Monday, October 3, 2011

Sommar

I år har jag gjort något som jag funderat på varje år men aldrig lyckats med. Jag har lyssnat på Sommar och sommarpratarna på P1. Allihopa! Alla 58 stycken. Inte alltid i direktsändning men ganska nära i alla fall.

Bäst i sommar har dessa varit:

  • Gina Dirawi - den som överraskade mig mest, vilken tjej! Så intelligent och klok, kan verkligen tala för sig och är inte alls rädd att ta plats och framföra sig åsikt, modig. Lyssna så förstår du.
  • Monika Nyström - pratar om sorg på ett underbart fint sätt. Sorg är ett otroligt intressant ämne tycker jag.
  • Jan Carlzon - han brinner för ledarskap (ett annat ämne som ligger mig varmt om hjärtat). Vi får några inblickar i hans arbetsliv men får veta att han också värnar om det mänskliga mötet och varför han tycker att det är så viktigt.
  • Alice Bah Kuhnke - pratar om sitt miljöengagemang och varför hon inte vill jobba med TV längre. Hon inspirerar mig verkgligen att lyssna på min egen röst och inte bara "ånga på".

Också intressanta:

  • Claes Hultling - Läkaren som krossade en halskota och blev delvis förlamad. Berättar om hur det är att leva med detta handikapp. Det var så inspirerande att lyssna på hans livslust och kämparglöd.
  • Mark Levengood - hur gosig som hellst när han berättar episoder ur sitt liv. Levererar det man förväntar sig.
  • Maria Wetterstrand - intelligent, rolig, intressant och skön att lyssna på.
  • Sylvia Schwaag Serger - kul att höra om hur det är att vara mångkulturell privat och i arbetslivet, och de fram- och baksidor som finns.
  • Leif Mannerström - pratar om vägen till mat-toppen. Jag blev hungrig när jag lyssnade på honom =) Det är väl ett bra tecken?

Sport är ju alltid bra:

  • Pia Sundhage - kul att höra lite mer om och med Pia, hur hon började spela fotboll med killarna och resan hon gjort till att bli förbundskapten för USAs fotbollsdamer.
  • Henrik Larsson - han berättar om sin fotbollskarriär och ger lite av den privata sidan också. Det kommer några förklaringar om hur han tänkt och varför han gjort och valt som han gjorde.


Två som alltid är underhållande att lyssna på är:
Johan Wester och Leif GW Persson =)

Några som jag tycker är svåra att lyssna på är en del författare, det blir så djupt, svårmodigt och jobbigt på något sätt...

2 comments:

Mamma J said...

Jag hade t o m en påminnelse inlagd i telefonen varje dag och missade ändå majoriteten!!! Suck! Planerade sedan att lyssna på dem på datorn, men det är väl för sent nu va´?

Men, han läkaren med den krossade halskotan, honom lyssnade jag på. Vilken fantastisk kämpaglöd han verkar ha!

Linnea said...

Du kan fortfarande lyssna på dem, skillnaden mot att lyssna på dem "live" är att musiken är förkortad (kanske inte någon jätteförlust). Do it =) Man kan även lyssna på flera år gammalt material (mitt nästa projekt, att gå igenom de gamla....).