Monday, October 31, 2011

Böcker


  • "Bara barnet" av Torey Hayden: Jag har läst några andra böcker av Torey Hayden förrut och brukar ofta tycka att de är ganska bra. Den här är inte den bästa hon skrivit även om den är läsvärd. Det som är intressant i Toreys böcker är hur hon beskriver de psykologiskt skadade barnen i de klasser som hon skildrar och hur de får hjälp att läka. 
  • "Att vara levande" av Carl-Magnus Stolt: En bok som var "så där", inte helt klockren. Det fanns potential att boken skulle vara bra eftersom den handlar om olika sjukdomshistorier och hur man tacklar det psykologiskt (ett intressant ämne enligt mig!), men den var svår och snårig att läsa. Om man vill ha mer substans inom samma genre så läs hellre "Kärlekens bödel" av Irving D. Yalom istället, den tyckte jag var superbra :)
  • "Kärleksbarnet" av Hillevi Wahl: En gripande historia om ett hur ett barn växer upp hos en alkoholiserad mamma och hur barnet försökt förtränga det, och lyckas, tills hon själv får barn vid vuxen ålder och allt kommer ifatt henne. Otäck och skrämmande skildrig av hur det är att vara ett alkoholistbarn. Annorlund men bra bok.
  • "Boktjuven" av Markus Zusak: Oj! Ibland får man en bok i handen av en vän som säger "läs den här, jag tror att du kommer att gilla den", och ofta läser jag den och tycker att den är bra. Men oj så bra just den här boken var! Den bästa bok jag läst på ganska länge. Årets första julkalppstips från mig! Den handlar om en tysk familj som gömmer en jude i sin källare under andra världskriget. Det är framför allt vänskapsbandet mellan den unga dottern i familjen och den gömda juden som beskrivs men också den unga dotterns spirande kärlek till böcker och det skrivna ordet. Gissa vem det är som är boktjuven? Oroligt vacker och samtidigt sorglig historia!
  • "Underbarnets gåta" av David Lagercrantz: En deckare där den mördade var en mystisk figur som sägs ha varit jättesmart och betraktats som ett underbarn. Han är också en barndomsvän till mannen som får i uppdrag att utreda det hela. Lite annorlunda deckare men jag gillade den, det är skönt med lite nya karaktärer och en ny och (i detta fallet) bra författare.
  • "Så går en dag ifrån vårt liv och kommer aldrig åter" av Jonas Gardell: Första boken jag läser av Gardell och den var väldigt speciell. Jag har inte bestämt mig om jag gillade den eller inte än, men eftersom den har fastnat i mitt minne och att jag tänker på den ibland så lutar det nog åt att jag nog tycker om den. Boken handlar om små vardagliga handlingar och funderingar av mer eller mindre vanliga människor i ett litet samhälle i Sverige.

No comments: