Wednesday, October 1, 2008

Jag har varit i Polen

I helgen har jag varit i Polen på konferens med mitt företag. På lördagen hade vi konferens hela dagen men på söndagen var det lite mera fritt och vi hamnade då mitt i Warszawamarathon. Vi behövde som tur var inte vara med utan vi hade "aktiv sightseeing" istället =)

Vi såg en staty av Nicolaus Copernicus om var från Polen och även det mest kända caféet i Warszawa, A. Blikle (http://en.wikipedia.org/wiki/Nicolaus_Copernicus och http://www.warsaw-life.com/drink/pubs_cafes_details/81-Cafe_Blikle).


Vi såg även en staty över den man som skrivit Polens nationalepos Adam Mickiewicz (http://sv.wikipedia.org/wiki/Adam_Mickiewicz) och en fin kyrka.


Detta är några bilder av "gamla stan" som inte är så gammal, bara ca 60 år eftersom 90% av Warszawa förstördes under andra världskriget. Polackerna bidrog med både pengar och arbetskraft för att bygga upp staden direkt efter kriget och byggde upp "gamla stan" med samma arkitektur som innan men det är alltså helt modernt innuti.


Här står jag på torget i "gamla stan" med en staty av en sjöjungfru i bakgrunden, det sägs att dess tvillingsyster finns i Köpenhamn ;-)
Detta var lunchstället på söndagen! Jag vet inte om det är värt att kommentera mer...


Detta är Warszawas smalaste lägenhet, tydligen fick man förr i tiden betala skatt för hur stor fasad bostaden hade så detta boende var då toppen! (Lägenheten växer bakåt.) Vi gick även förbi huset där Marie Curie hade fötts, ja hon är från Polen! Läs gärna mer om henne, en mycket imponerande kvinna (http://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Curie).

En gång hade man beställt en ny klocka till en kyrka och när den var klar så ville man höra klangen på klockan innan man satte in den i kyrkan, men eftersom man inte hade byggt klockan rätt så sprack den i flera bitar. Denna klocka finns nu som en staty som ska påminna om att inte hålla på med fuskbyggen.


Detta är den fantastiska baksidan av justitiepartementet, de tre kvinnorna som bär upp delar av huset ska symbolisera tro, hopp och kärlek. På framsidan sitter stora delar av mitt företag och väntar på bussen till flygplatsen.


Här finns det mer information om Polen för den som är sugen:

1 comment:

Anonymous said...

Å va fina bilder! Jag gillar bilder =) Kul att få åka till Polen så där bara hur som helst. Jag tycker om dig sjukt mycket kära syster! Hoppas vi ses snart, puss puss