Thursday, February 26, 2009

Boktips

Sedan förra boktipset i höstas har jag bland annat läst dessa (jag kan ha glömt någon, det var ju ett tag sedan):


  • "Odjuret" av Anders Roslund och Börje Hellström: Den handlar om en man som mördar barn och hur långt en förälder kan tänka sig att gå för att skydda sitt barn. En mycket bra men otäck bok.
  • "Edward Finnigans upprättelse" av Anders Roslund och Börje Hellström: Detta är en mycket tänkvärd bok om dödsstraffet i USA och dess konsekvenser.
  • "Flickan under gatan" av Anders Roslund och Börje Hellström: I den här boken får man följa med ner under gatan och det speciella liv som pågår där, precis under oss utan att vi har en aning om det.
  • "Tjuvlyssnat" och "Tjuvlyssnat 2" av Damon Rasti och Gloria Hedman: Små, korta och superroliga historier som någon har snappat upp på alla möjliga platser och tyckt varit så roliga att de skrivit ner dem. Kul som sjutton!
  • "El Choco" av Markus Lutterman: En svensk kille hamnar i ett tufft Bolivianskt fängelse när han försökt att smuggla knark och hur han hanterar olika bisarra situationer där. Man får en ofattbar inblick i hur det kan se ut på "den mörka sidan".....
  • "Critical Chain" av Eliyahu M Goldratt: En bok jag läst om hur man kan sköta planering i olika projekt, t.ex. på jobbet men jag tror att det även går bra att tillämpa i privata situationer.


Jag ska läsa "Agile Software Development with SCRUM" och "Att utveckla människliga resurser i organisartioner" för jobbets räkning under den närmaste tiden och privat läser jag "Svensk Maffia", "Konstan att vara snäll", "Ett annat liv" och "Madame Secretary". Det finns MÅNGA andra som ligger på kö men jag ska försöka att avsluta några av de jag håller på med först, det är lätt att jag blir för ivrig och vill läsa alla på en gång =) Jag har precis hämtat ett bokpaket med 3 böcker från Adlibris och har ett till med totalt 6 böcker på ingående..... Hösten var en bra läsperiod för mig och nu har jag kommit igång igen efter en lite lugnare Januari och Februari.

5 comments:

Mamma J said...

Åh, Odjuret har jag glömt bort! Tack för tipset! Ja, Edward Finnigan var riktigt bra - en rejäl tankeställare fick man sig! Och "Flickan under gatan" gör att man nästan inte vill åka in till sta´n... Lite "huvudet i sanden"-mentalitet, liksom...

Jag skriver upp alla jag inte har läst på min att-läsa-lista till sommaren, då det är så mycket skönare när man sitter ute och läser och läser samtidigt som man håller ett öga på cyklande barn och grannar ;).

Linnea said...

Säg till om du vill att jag ska ta med några böcker till midsommar! Jag tyckte att Odjuret var den bästa av de fyra som de skrivit, härligt för dig att det är just den som du har kvar =)

Lina Nyberg said...

Jag lyssnade till P3 Dokumentär om El Choco som var mycket bra, finns på P3:s hemsida. Plus en massa andra bra dokumentärer man kan ladda ner till mp3-spelaren.

Lina Nyberg said...

Nu har jag beställt El Choco. Den var med på litteraturlista till journalistiken. Så jag tänkte What the hell - Linnéa rekommenderade den, varför inte :)

Linnea said...

Ha ha, det låter superbra att jag har inspirerat någon mer att läsa en bra bok =) Jag ska kolla upp det där med P3 Dokumentär, det låter intressant tycker jag.