Wednesday, August 10, 2011

Bokrecentioner

  • "En sannolik historia" av Karin Alvtegen: En mysig berättelse om en kvinna som kämpar på med det hon tror är så viktigt, men som efter att "allt" rasat inser vad som verligen är det viktiga i livet. Det viktiga är inte att hålla fasaden uppe till varje pris utan att vara lugn och trygg i sig själv och finna ro i det man gör just nu. En klart läsvärd bok, lite "feel good".
  • "Uppdrag Bright Shark" av Robert Ballard och Tony Chiu: En medioker historia om hur amerikanarna hittar en sjunken israelisk ubåt utanför Kreta och alla politiska förvecklingar där också grekerna och ryssarna är inblandade.
  • "Koreaboken" av Carin Cederberg och Janica Lundholm: Jag blev lite sugen på att läsa lite om Korea här om veckan och den här boken tar upp allt från historia, religion och vett och etikett till delningen av landet och några restips. Kul att lära sig lite mer om Korea!
  • "Djävulsporten" av Alastair MacNeill: Sommaren är ju deckarnas stor tid på året så även jag har förkovrat mig i den genren. Den här deckaren är både lättläst och lättglömd, en deckare i mängden. Ett kidnappningsdrama som utspelar sig i El Salvador med en amerikansk f.d. legosoldat som hjälte. CIA är också inblandad men det behövde jag väl inte nämna, det är ganska självklart....
  • "Den vita lejoninnan" av Henning Mankell: Jag kan inte låta bli att gilla det som Henning Mankell skriver, jag tycker helt enkelt att han är väldigt bra. Den vita lejoninnan är en bra och spännande bok som utspelar sig i Sverige och Ystad men får snabbt kopplingar till Sydafrika. Ett mord i Sverige som Kurt Wallander får på halsen och börjar nysta i och spåren leder till Sydafrika. Jag funderar nu på att börja att läsa serien om Kurt Wallander från början, d.v.s i kronologisk ordning. Jag tror att Mördare utan ansikte är den första att sätta tänderna i i så fall.
  • "Nattfåk" av Johan Theorin: Jag var lite skeptisk till den här boken i början eftersom den hade lite vibbar av sägner, skrock och vidskepelse men den tog sig efter ett tag och blev ganska bra till slut. Ett gift par med två små barn flyttar från Stockholm till en gammal renoveringsgård på Öland. Mamman hittas efter ett tag död i vattnet och den nya polisen på Öland ska försöka reda ut vad som hänt och flera mystiska saker inträffar. Jag tror att jag kommer att läsa Skumtimmen och Blodläge också som är skrivna av samma författare.

3 comments:

Mamma J said...

Ooops! Ser man på. Jag har recenserat "En sannolik historia" idag jag också - och eh... Ja, man kan väl säga att jag inte var lika snäll :-).

Mamma J said...

Och... Även om vi verkar tycka olika om vissa - så kan jag rekommendera även de andra två av Johan Theorin - jag gillade dem alla tre!

Linnea said...

Du var verkligen hård i din recention! =) Jag tyckte att det var ganska skönt att det blev som man trodde. Ibland har jag märkt att jag påverkas ganska mycket i min bedömning av en bok av vilken sinnesstämning jag är i när jag läser den. Det gäller alltså att anpassa bok till sinnesstämning, det är kanske därför som jag har tre-fyra böcker i olika genrer på gång samtidigt, så att jag har något att läsa hela tiden ;-)