Friday, August 19, 2011

Mera böcker

  • "42 SMS som kom till helt fel person" av Kjell Dahlin: Kul liten bok om SMS som kommit till fel person, där svaren ofta gör hela poängen. Perfekt liten present om man t.ex. ska gå på middag hos någon eller ska hälsa på och sova över.
  • "Kaxiga tjejers guide till att få vad de vill ha" av Cameron Tuttle: En ur-tramsig bok om "girl power". Jag hade hoppats att jag skulle få några härliga skratt och kanske någon rolig idé men jag var mest upprörd hur dålig och barnslig boken var, usch!
  • "Träff i helfigur" av Stieg Trenter: Hittade en gammal goding i mina bokgömmor här hemma. Den är så gammal att den inte finns på Adlibris, hihi =) Trenter är en klassiker och hans deckare är ofta stabila och finurliga. Ett lik hittas nere på skjutbanan, uppsatt på pappfiguren (helfigur) som är måltavlan som man över skytte på. Vem har gjort det och vilket är motivet? Fotografen Harry Friberg är hjälte och detektiv.
  • "Så dumt!" av Mia Törnblom: Ibland tycker jag att Mia är jätteskön men ibland klarar jag bara inte av henne, hon blir lite för intensiv och "för mycket". Jag har hört henne tala om just detta och att hon är medveten om att hon inte så lätt kan gå obemärkt förbi, men att hon bejakar sig själv fullt ut med alla sina fel och brister. Detta är hennes självbiografi om jag förstått det rätt och den är intressant, otäck och lättläst (sträckläste den). Oj vad jag grät, och oj vad jag kände med henne när jag läste den, hon har inte levt ett lätt liv. Det är skönt att se att det trots allt kunde komma något gott ur all missär och att hon verkar må bra idag trots allt hon gått igenom.
  • "Vem älskar Yngve Frej" av Stig Claesson: Det här boken hade Calle tjatat på mig ganska länge att jag skulle läsa innan jag gav vika och läste den. En söt liten historia om några äldre människor som bor nära varandra och deras vardagsfunderingar och bekymmer.
  • "Drottningen vänder blad" av Alan Bennett: Redan när jag tog den här boken i handen borde jag fattat att det inte skulle bli bra, den är inte mer än 124 sidor, och det är svårt att få ihop något bra på det! Jag hade hört en recention på tv av den här boken och blivit sugen på att läsa den, men den blommade aldrig ut så som jag hade hoppats på. Jag sträckläste den på tåget till Stockholm men jag hade lika gärna kunnat sova (som jag brukar göra när jag åker tåg). Boken handlar om Englands drottning som blir drabbad av en stor läslusta av en slump och det går så långt att hon börjar försumma sina plikter. Det bästa med boken är tyvärr idén och att det är ett fint omslag...


2 comments:

Mamma J said...

Tack för tips! Den där sms-boken och Mia Törnbloms bok skrivs upp på min lista för nästa beställning från Adlibris.

Syster said...

OMG! Jag har ju läst två av böckerna du tipsat om!!
Nu måste jag genast ta upp Veckans nu och sätta på
Tvn på Top Model! Paniiiik!! ;) Puss puss